Sunday, May 2, 2010

Falsafah Catur




salam, kita bincang tentang Falsafah Catur. Tak semua orang sedar tentang hal ni kan. Kebiasannya bila king kalah semua akan kalah tul kan? tp selagi king tak kalah semua masih boleh berfungsi. woaaa!! hebat (kataku yg tak reti main) King tu bertanda apa? Salib bukan? bermaksud agama.



bila kita pikir balik falsafah catur ni kan rasanya ada satu mesej yang perlu kita sedar. KING tu sendiri ibarat agama. andai agama hancur maka hancur semuanya, ibarat bermain caturkan.


bila king atau agama itu tak kalah, tak checkmate kita boleh main sampai tinggal king sekor je kan? tp kalau baru je mula kuda pe sume jadah ada tp king kalah. semua kalah kan?





tandanya bila pegangan agama kita hancur, tak guna la apa pun didunia nih. tp kalau agama tegak berdiri semuanya akan bangkit semula.


jangan silap pulak. kita ambil satu falsafah untuk diibaratkan kepada agama kita ISLAM. bukan menyamakan islam dengan agama lain. ibaratnya kalau islam berdiri teguh di hati masing2. datang la apa pun kita tetap teguh tapi kalau Islam hilang hanya tinggal nama. bayangkan apa yang akan terjadi.



renung2kan dan selamat beramal..

2 comments:

farah@pa'in said...

xreti main catur tapi pandai plak u rule die eyh..hehe

xen said...

xpandai main sbb kalah slaloo..
rule je senang je.. tp banyak pemikiran
kalau nak dikira ada lebih dari sejuta jalan permulaan bagi permainan chess ni..

dh check kan sy ni bukan pemikir

Post a Comment

 
Copyright © .