Friday, October 30, 2009

Jejalan,

salam, tadi aku baru je pas jejalan kat Shah alam ni. on9 jap tgk facebook then baca blog orang. terserempak dengan blog minah ni.. rasa macam nak kumen2 ar.. try tgk kat blog dia mende yg dia tulis..



dah ditakdirkan orang yang baik untuk mereka yang baik pasangannya dan orang yang jahat tu pasangan dia yang jahat gak. menda subjektif ar tu..

susah nak ckp sbb hal baik buruk dosa pahala tu urusan Allah kan. sedangkan solat tu pun walau baik camne pun kita xtau diterima ke x kan. tp pape pun buat je suruhan Allah tu sbb hal dosa pahala tu urusan tuhan.



ada kawan aku sorang ni yang dah banyak berubah. alhamdulillah dan dia selalu gak kongsi cter dengan aku pasal macm2. bab agama dan bab orang skeliling. teringat aku citer dia yang orang yang baik, pakai lebai pakai baju putih tp kita xtau camne hati dia budi dia. sbb yang nampak hanyalah luaran. sedangkan perompak tu pun kadang2 ada belas kasihan.
orang yang pakai baju koyak2 sluar koyak2 balik lambat lepak kat pub bersosial tu kita xleh nak ckp dia jahat.


hati orang sape tau kan. yang tudung labuh tu baik budi bahasa, tahfiz quran. tgk jela bape banyak pompuan tudung labuh yg melahirkan anak luar nikah. then nilai sendiri..
bila kita diberikan petunjuk dan hidayah kita kena la ajak orang lain bersama dengan kita. kambing kalau dah termasuk dalam lumpur xkan kita nak biarkan, kalau kita selamatkan dia pastu elok la dia. Islam tak cakp kita ni kene duduk kat masjid buat ibadat je. xbercampur dengan masyarakat. kita kena balance.


sebaik2 amalan kita kalau kita buat Amar makruf Nahir Mungkar, ni tidak buat ibadat je, xdak langsung nak betulkan orang lain.. nak kumen lagi tp ckup la.. bosan baca.. hahah


paling penting ialah kawan je dengan sesapa, baik kita jadikan teladan buruk tu kita ubahkan. nak tegur orang cermin la diri tu sape. xsalah kalau kita sama2 buat amal kebajikan.


2 comments:

mummamiahaha said...

ooo.tanxx.btol tuu..i agree wit dat..very2...
sume org xsempurna..mcm soil kan..xsume yg elok to organic soil n yg truk sndy..msti lah ada gk kebaikan..
so..renung2knlah n selamat beramal..tanx promot my blog..hehehe

xen said...

aku dah malas ar nak berblog ni.. dulu rajin gak. skang ni jst sane2 jew.. :) welkame2

soil mende ni? 4 hb..
skang biotech

Post a Comment

 
Copyright © .